Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

Εργασίες μαθητών του τμήματος Β3 πάνω στο κείμενο ΄Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ΄

Φύλλο εργασίας – Λογοτεχνία
1. Ανατρέξτε στην ιστοσελίδα
διαβάστε για το ημερολόγιο ως λογοτεχνικό είδος και συγκεντρώστε τα χαρακτηριστικά του.

Είναι ένα κειμενικό είδος στο οποίο ένα άτομο καταγράφει τα πιο σημαντικά γεγονότα της προσωπικής του ζωής καθώς και της δημόσιας ζωής της εποχής του. Το ημερολόγιο είναι κείμενο με προσωπικό χαρακτήρα και δε γράφεται για να δημοσιευτεί ή για να διαβαστεί από άλλους εκτός από τον ίδιο το συγγραφέα.
Χαρακτηριστικά ημερολογίου

1.                  Δήλωση τόπου και χρόνου και η χρονολογική παράθεση των γεγονότων.
2.                  Μεσολαβεί ελάχιστος χρόνος ανάμεσα στο χρόνο των γεγονότων και στην καταγραφή τους.
3.                  Λόγος επιγραμματικός,  ελλειπτικός και πολλές φορές συνθηματικός.
4.                  Γραφή συνειρμική και  αποσπασματική. 
5.                  Οι σκέψεις και οι ιδέες οργανώνονται και αναπτύσσονται με ελεύθερο τρόπο.
6.                  Περιέχει σχόλια, παρατηρήσεις, κρίσεις και σκέψεις και μια υποκειμενική καταγραφή όλων των θεμάτων που απασχολούν το άτομο που γράφει το ημερολόγιο.
7.                  Καταγραφή σκέψεων σε α πρόσωπο.
8.                  Το ύφος είναι προσωπικό, φυσικό, στοχαστικό και εξομολογητικό.
9.                  Συνήθως είναι ένα είδος γραπτού εσωτερικού μονολόγου όμως μπορεί να απευθύνεται και σε ένα τρίτο φανταστικό πρόσωπο.

2. Η Άννα Φρανκ καταφεύγει στο γράψιμο και στο διάβασμα. Ποια ψυχολογική ανάγκη την ωθεί σε κάθε περίπτωση; Ποιο είναι το δικό σας καταφύγιο στις δύσκολες στιγμές; Αν κρατάτε ημερολόγιο σχολιάστε σε γενικές γραμμές τι καταγράφετε σ’ αυτό.

Η  ψυχολογική ανάγκη που την ωθεί σε κάθε περίπτωση είναι η μοναξιά και η αγάπη που δεν έχει από τους γονείς της. Ένας άλλος λόγος που άρχισε να γράφει το ημερολόγιο ήταν  ότι η μητέρα της δεν της έδινε  την αγάπη και την σημασία που ήθελε, τις πιο πολλές φορές της έριχνε το φταίξιμο για πράγματα που δεν είχε κάνει. Η μητέρα της αγαπούσε πιο πολύ την μικρή της αδερφή και προστάτευαν η μία την άλλη. Και ο τελευταίος λόγος ήταν ότι η μητέρα της κάποιες φορές την επαινούσε και κάποιες άλλες την φώναζε με αποτέλεσμα να είναι μπερδεμένη.
Το δικό μας καταφύγιο στις δύσκολες στιγμές είναι οι φίλοι και οι γονείς μας, δηλαδή όταν συμβαίνει κάτι στο σχολείο ή σε έναν άλλο οποιοδήποτε άλλο τόπο. Οι γονείς και οι φίλοι μας πάντα μας στηρίζουν, δίνοντας μας συμβουλές και λύνοντας τα προβλήματα μαζί μας.
Αν κρατούσαμε ημερολόγιο θα περιγράφαμε τις ωραίες και άσχημες στιγμές της ημέρας.
 3. Ανατρέξτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1685,5378/extras/texts/indexc_2_parallilo_keimeno_2.html και διαβάστε ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Ζλάτλα Φιλίποβιτς, Ένα Ημερολόγιο από το Σεράγεβο. Στη συνέχεια σκεφτείτε τα κοινά σημεία στη ζωή των δυο κοριτσιών. Τι ήταν αυτό που τις συνδέει με διαφορά 50 χρόνια;

Τα κοινά σημεία στη ζωή των δύο κοριτσιών είναι ότι και οι δυο γράφουν σε ημερολόγιο, λόγω του πολέμου που γίνεται στην πατρίδα τους γιατί δεν υπάρχει άλλη ασχολία. Ένα άλλο κοινό σημείο είναι ο φόβος των ανθρώπων, η πείνα, η δυστυχία και η απελπισία. Η έλλειψη νερού και ηλεκτρικού ρεύματος με αποτέλεσμα να κάθονται μέσα στο σπίτι τους με κεριά και καντήλια. Και οι δυο γράφουνε σε ένα πρόσωπο που δεν βρίσκεται στον πόλεμο και αναζητούν την ειρήνη και όχι τον πόλεμο.  Ένα άλλο κοινό σημείο στην ζωή των δυο κοριτσιών είναι ότι τους έχουν πάρει την παιδική τους ηλικία. Είναι θλιμμένες γιατί οι τόποι γύρω τους έχουν καταστραφεί όπως οι παιδικές χαρές που συναντιόντουσαν τα παιδιά για να παίξουν, τα δάση έχουν καταστραφεί και τα πουλιά είχαν σταματήσει να κελαηδούν. Ελπίζουν να σταματήσει ο πόλεμος για να έρθει εκείνη η μέρα που θα ζήσουν όπως παλιά, με τις χαρές, τις συγκινήσεις και τις παιδικές φωνές που ακούγονται στα στενά των δρόμων.
Αυτό που τις συνδέει είναι ο πόλεμος που επαναλαμβάνεται μετά από 50 χρόνια, με τις ίδιες συνέπειες. Ο πόλεμος που δημιουργήθηκε από διαφορές χωρών για να καταλάβουν έναν τόπο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου